září, 2019

čtv26zář20:00Dramatické jednohubky (scénické čtení a diskuze s tvůrci)20:00

Detaily

Jednohubky jsou speciálním druhem scénického čtení, v rámci kterého vám pro povzbuzení chuti servírujeme úryvky několika současných českých dramatických textů.

Režie: Hélène Bertrand

Hrají: Blanche Ripoche, Florentin Martinez, Hélène Bertrand

Vstup volný.

Vybrané české dramatické texty:

Markéta Bidlasová: Starý holky / Les vieilles filles

I když karkulce už táhne na padesát, lesy jsou pořád plné babiček a vlků… Dvě kamarádky v nejlepším věku na výletě za hranice všedních dnů. Na výletě na kopec Mužský, na výletě ze strachu. Nebo na útěku? A před čím vlastně? Uprostřed hluboké noci se setkávají s krásným zahraničním horolezcem, tuzemským policistou, pohnutou historií místního kraje a umírající maminkou, což je možná sen, ale možná taky ne. Kdo ví?

Barbora Hančilová: Trollové mezi námi / Les trolls entre nous

Pražská čtvrt Letná. V jednom z mnoha barů popíjejí mladý absolvent práv Vojta a tajemná dívka Lena. Vypadá to na podařené rande, když vtom jediný telefonát nejenže zhatí všechny plány, ale obrátí Vojtův svět vzhůru nohama. Jeho děda byl zatčen a obviněn z terorismu! Soužití různých generací nikdy nebylo snadné. Volně inspirováno “prvním českým teroristickým útokem”, který na Mladoboleslavsku spáchal sedmdesátiletý český důchodce, aby veřejnost upozornil na domnělé nebezpečí spojené s migrační vlnou.

Tomáš Vůjtek: Výmlat / Le battage

„Hrdiny“ této černé komedie jsou manželé Ozi („Kdysi dirigent oblastního orchestru. Nyní usedlý alkoholik.“) a Cyli („Kdysi zpěvačka tamtéž.“). Ozi hledá po bytě plné láhve a třesoucíma rukama diriguje koncerty, které si pouští z magnetofonu. Cyli se umrtvuje prášky, krmí Oziho gulášem a citáty z bible a dochází do Sdružení přátel křesťanského zpěvu. Žánr na pomezí černé grotesky a absurdní komedie.

Daniel Vonášek: V kleci / En cage

Rodina Červenkových je zvláštní tím, že se po smrti její členové proměňují v živé červenky. Je pak zvykem ony pěvce chytat do klícek a ty stavět či věšet všude po domě; do něj se nyní po dvou letech vrací v plném počtu všech pět sourozenců Červenkových. Místo nostalgické sešlosti je však čeká tragédie – jejich nemocný otec záhy umírá a domovem se ozývá šramocení kostlivců, kteří si přejí vyjít ze skříní na světlo. Někteří z Červenků navíc mají svíravý pocit, že se tyto události nedějí poprvé, a všudypřítomný zpěv červenek tuto domněnku jen přiživuje.

Markéta Bidlasová

Vystudovala DAMU v Praze, obor dramaturgie. Pracovala jako stálý dramaturg v Činoherním studiu v Ústí nad Labem, ve Švandově divadle na Smíchově a v Divadle Komedie v Praze. Od roku 20016 vede kurzy tvůrčího psaní se zaměřením na dramatickou tvorbu při Národním divadle v Praze. Napsala původní hry: Pastička (2. cena Nadace Alfréda Radoka za nejlepší hru roku 1995), Podzimní hra, Her master ́s voice a Starý holky (2017). Také napsala několik dramatizací a dramatických pohádek. Napsala scénáře: Jako nikdy (celovečerní film, získal Cenu Trilobit společnosti Fites, nominaci na Cenu české filmové kritiky a Výroční cenu České filmové a televizní akademie Český lev), Eldorádo – společně se Z. Tycem, 3. místo v Ceně Sazky za nerealizovaný filmový scénář za rok 2005.

Barbora Hančilová

Aktuálně studuje DAMU, obor činoherní dramaturgie. Od gymnázia se pokouší psát divadelní hry, na podzim 2011 uvedlo Studio Švandova divadla Kai/Abe 2011 a o dva roky později byla krátká hra Chrám uvedena v rámci projektu Nádraží LETÍ. Překládá z angličtiny a francouzštiny. Za hru Malé závislosti získala čestné uznání v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2015. Tato hra byla uvedena v Divadle Disk pod názvem Kamarádi. Další hra Identity vyhrála Dramatickou soutěž 2017 a byla uvedena jako scénické čtení v Městském divadle Zlín. Za hru Za dveřmi získala čestné uznání v soutěži o Cenu Evalda Schorma za rok 2017. V současné době pracuje jako dramaturgyně v Divadle na Vinohradech.

Tomáš Vůjtek

Po absolvování pedagogické fakulty v Ostravě v roce 1990 působí tamtéž na Janáčkově konzervatoři, kde vyučuje českou a světovou literaturu a kulturní dějiny. Hru Výmlat poprvé uvedlo Činoherní studio v Ústí nad Labem (2001) v rámci scénických čtení. V září 2002 se hra dočkala premiéry v Ostravě v Divadle Petra Bezruče. V sezóně 2009/2010 začal v Komorní scéně Aréna v Ostravě pracovat jako stálý dramaturg – divadlo uvedlo i další jeho hry, oceněné v Dramatické soutěži Cena Alfréda Radoka, S naději i bez ní (cena souteže 2009, uvedena v lednu 2012) a Slyšení (cena soutěže 2012,uvedeno 2014). Je stále žádanější i jako autor a inscenátor, např. v červnu 2015 uvedlo Divadlo J. K. Tyla jeho hru Škoda!, v září má premiéru jeho hra 290 km psaná pro Slezské divadlo Opava. Hra Smíření (závěrečná část volné trilogie o traumatech moderních českých dějin) byla uvedena v roce 2017 a získala Cenu divadelní kritiky za Nejlepší poprvé uvedenou českou hru.

Daniel Vonášek

BcA. Daniel Vonášek, píšící pod pseudonymem Zašek, je autorem knihy Rozhněvané malé děti (nakladatelství Petr Štengl, 2016), několika divadelních her adaptovaných Blankou Luňákovou na plzeňských scénách Dialogu a Moving Station a mnoha povídek.

Čas

(čtvrtek) 20:00

Location

Anis Gras

55 Avenue Laplace

X