Bridel je v Deníku zloděje Genetovou duší, říká autor a herec Miloslav König

Mystická opera Deník zloděje, kterou diváci uvidí na druhém ročníku festivalu Na skok do Prahy, spojuje díla dvou mužů, kteří si snad ani nemohou být vzdálenější – českého barokního básníka a jezuitského misionáře Bedřicha Bridela a francouzského vyděděnce Jeana Geneta. „Každý po svém hloubí touhu po kráse a podstatě existence,“ popisuje vznik oceňované inscenace autor scénáře, herec a zpěvák Miloslav König, který za svou roli získal Cenu divadelní kritiky 2017 za nejlepší mužský herecký výkon.

27zář20:00Divadelní společnost Masopust: Deník zloděje20:00

Jak se zrodil nápad spojit vrcholnou skladbu českého baroka s francouzským vyděděncem Genetem a jak tahle komunikace mezi dvěma nesourodými epochami a světy vlastně funguje?
„Nejdřív jsem pracoval jen s Genetovým románem, teprve později mě napadlo doplnit Bridela jako nějakou očistnou vrstvu, modlitbu stranou – hlavou u zdi. Nakonec jsem ale dospěl k rovnocennému podílu obou textů. Genet byl pro mě tělem a Bridel duší. Každý po svém hloubí touhu po kráse a podstatě existence.“

Proč jste jako inscenátoři zvolili žánr opery a jaké možnosti vám dává navíc oproti čistě činohernímu ztvárnění?
„Opera je nejušlechtilejší umělecký tvar – propojení hudby, zpěvu, herectví, výtvarných prostředků. ‚Vysoký žánr‘ v Eliadově knihovně (komorní scéna Divadla Na zábradlí, kde působí divadelní společnost Masopust). Hudba Martina Dohnala (a hudba obecně) je neodmyslitelná, obohacující, povznášející a neúprosně dráždivá součást inscenace.“

Má Bridelova barokní skladba co říct běžnému českému divákovi, který o ní slyšel možná někdy ve škole?
„Věřím, že ano.“

A jak tohle kontrastní spojení může zapůsobit na Francouze, kteří o českém baroku pravděpodobně v životě neslyšeli vůbec nic?
„Uvidíme. Zase ale dobře znají Geneta. Bridel je v naší inscenaci jeho duší, tak jim možná ani nepřijde jako někdo cizí, ba naopak.“

Vy se na festivalu představíte i v inscenaci Požitkáři Divadla Na zábradlí, pro které jste vytvořil i hudbu… Jak je pro vás v divadle důležitá hudební složka a proč jste se do ní vlastně pustil?
„Hudba do divadla patří a to, že jsem se do ní v tomto případě pustil je spíš výsledkem společného tvůrčího procesu, kolektivní autorské práce. Nebyla to zakázka, hudba vznikala přímo na zkouškách v divadle, většinou.“

Kompletní program 2. ročníku festivalu Na skok do Prahy najdete zde »